Framgångsrikt samarbete för att förenkla projektuppföljning med kunder i C7 projects
Nyligen avslutade vi ett framgångsrikt projekt med NCC. Tillsammans har vi skapat en lösning för att förenkla kvalitetsrapportering från fältet till slutkund.
– Vi måste föra dagbok över våra projekt, det ingår i det juridiska kontrakt vi har med våra kunder. När vi standardiserar processen blir den enklare och smidigare, och genom att digitalisera processen ökar vi kvaliteten på vår data. Det blir bättre för kunden och det blir bättre för oss, säger Tobias Pettersson, Avdelningschef Asfalt Syd och chef för projektets styrgrupp.
Tar bort ett steg i arbetsprocessen
Rapporteringsprocessen var delvis manuell och beroende av papper och penna.
– Den nya funktionen innebär att vi tar bort ett steg i arbetsprocessen. Idag gör vi rapporteringen vid två tillfällen; första gången direkt i systemet på plats, andra gången lägger vi till information som vanligtvis finns nedskriven på ett papper. Det gör att vi lägger onödigt mycket tid på administration. Dessutom riskerar vi att mata in felaktiga uppgifter med analog hantering, säger Anneli Trygg, tillförordnad Business Support Manager, NCC Industry.
Med den nya funktionaliteten i C7 Projects är det möjligt att rapportera all uppföljning på ett ställe. Dessutom blir rapporteringen mer standardiserad. Det är en mindre förändring som minskar risken, ökar kontrollen och har potential att spara mycket pengar.
– Vårt uppdrag är att förenkla våra kunders arbetsdag. Vi är mycket nöjda med samarbetet med NCC och att den nya funktionaliteten kommer ha en konkret påverkan, säger Olof Arnell, Ledare för C7.
Funktionaliteten kommer vara tillgänglig i C7 Projects för alla kunder i Q4 2024.