Digital returlösning för kabeltrummor i drift
RS Trommelservice har en verksamhet i en bransch som är okänd för många, men som ger ett bra miljömässigt bidrag till återanvändning eller kontrollerad förstörelse av kabeltrummor. Triona har utvecklat en lösning som digitaliserar processen från registrering av order till genomförande och ekonomisk avräkning. Tjänsten togs i produktion den 1 januari 2020 och manuellt arbete och papper är redan historia.
Trommelservice erbjuder ett retursystem för kabeltrummor som repareras och säljs vidare eller kasseras om de är i dåligt skick. Kunder får pengar för återförsäljningsbara trummor och betalar en destruktionsavgift på trummor som måste kasseras.
Innan digitaliseringen hanterades allt manuellt. Detta krävde en insats av kunderna och transporten kunde bli dyr. Många hade problem med att specificera rätt typ av trumma, vilket i hög grad påverkar värdet. I vissa fall kunde de i slutändan betala mer i frakt än de fick tillbaka för trummorna. I värsta fall var resultatet missnöjda kunder och trummor som inte returnerades. Dessutom var den manuella registreringen tidskrävande för Trommelservice.
Genom det digitala retursystemet för kabeltrummor kan Trommelservice erbjuda sina kunder en helt annan tjänst. Kunden kan nu använda sin egen telefon för att registrera rätt typ av trumma, eftersom trummorna nu är streckkodmärkta. Så snart kunden önskar kommer ordern på retur av trummorna att finnas tillgängliga för registrerade transportörer på ett digitalt kartbaserat transporttorg. Här kan transportörer lämna offert på transporter baserat på lastvolym, hämtningsadress och avstånd till den valda leveransadressen. Kunden kommer då att se det förväntade returvärdet och beräknade fraktkostnader i sammanhang även innan trummorna skickas tillbaka, vilket ger kunderna en förutsägbarhet när det gäller lönsamhet.
När den kunden accepterar erbjudandet meddelas transportören och uppdraget skickas till föraren. När trummorna har kommit till returmottagningen läses streckkoder på alla kabeltrummorna. Tjänsten identifierar antalet och typen av kabeltrummor och kopplar detta till ordern. Integration med ekonomisystemet slutför den nu papperslösa processen.
Den nya lösningen ger kunden ett enklare och effektivare sätt att returnera trummor, vilket förhoppningsvis kommer att resultera i att ännu fler kabeltrummor returneras.